Ben jij handig met video’s maken en wil je een opdracht krijgen voor een productie? Doe dan mee met deze challenge en maak kans op opdrachten voor €1000,- tot €1500,- voor beeldmateriaal bij drie composities van de pianist Franz Liszt. Die beelden zullen gebruikt worden bij de voorstelling Tom & Jerry in de Tuin der Lusten over het leven van Liszt.
Dit jaar ga ik afstuderen aan het conservatorium met een voorstelling over de 19de-eeuwse pianist en componist Franz Liszt. Ik wil een voorstelling maken die klassieke pianomuziek ook aantrekkelijk maakt voor jongeren door er bijzonder beeldmateriaal aan te koppelen. Zo zal ik de cartoon Cat Concerto van Tom & Jerry gebruiken en heb ik een animatie laten maken van het drieluik de Tuin der Lusten van Jheronimus Bosch. Bij drie andere composities moet nog beeldmateriaal gemaakt worden.
Op 12 april gaat de voorstelling in première in het Koninklijk Concertgebouw. De drie stukken van Liszt, waar nieuw beeldmateriaal bij moet komen, zijn: Wilde Jagd, Valse de caprice en de Sonate in B. Kies één van deze drie muziekstukken en bedenk welke beelden daar goed bij passen.
Iedereen die na 1 januari 1990 geboren is en in Amsterdam Zuidoost woont of is opgegroeid, mag meedoen. Stuur je inzending (zie → Deelnameformulier link uiterlijk op 1 november 2019 om 24:00 uur naar martinoeinl@gmail.com. De uitslag zal ik op 1 december 2019 bekendmaken. Als je deelneemt, dan verklaar je dat je na selectie het beeldmateriaal klaar zult hebben op 3 februari 2020.
Dit project ontvangt ondersteuning van het Prins Bernhard Cultuurfonds en de gemeente Amsterdam.

Spelregels Challenge
Wie mogen meedoen?
Elke jonge filmmaker die geboren is na 1 januari 1990 en in Amsterdam-Zuidoost woont of daar opgegroeid is.
Wat winnen de drie geselecteerden?

  • Een opdracht van €1000,- bij Wilde Jagd of de Valse de caprice, en €1500,- voor de Sonate in B

Criteria waarop inzending beoordeeld wordt:

  • Aansluiting beeld op muziekstuk
  • Creativiteit in uitwerking beeldvolgorde, keuze en creativiteit van het beeldmateriaal

Waaruit moet de inzending minimaal bestaan?

  1. Deelnameformulier link met je gegevens en dat je akkoord gaat met de voorwaarden: je verklaart o.a. dat als je wint je ook tijdig het beeldmateriaal zult aanleveren.
  2. Synopsis: in een korte omschrijving, op maximaal één A4, beschrijf je de ‘storyline’: welke beelden wil je gaan inzetten bij het gekozen stuk (Wilde Jagd, Sonate in B, Soirées de Vienne Valse-Caprice Nr. 6) en op welke manier ben je van mening dat je beeldmateriaal past bij de muziek.
  3. Een uitwerking van je beeldmateriaal op maximaal vier A4: hierin kun je een tijdslijn opnemen met de beelden die je op de verschillende momenten wilt gaan inzetten en hoe je beeldwisselingen gaat uitwerken (fades, omslaan, etc.).

Inzenddatum: op 1 november 2019 uiterlijk 24.00 moet de inzending verstuurd zijn naar het volgende e-mailadres: martinoeinl@gmail.com. Is het bestand te groot om te mailen? Stuur het dan per wetransfer en naast deze inzending een mail waarin je verwijst naar deze wetransfer. Bekendmaking van de winnaars zal uiterlijk 1 december 2019 plaatsvinden. Over de uitslag is geen correspondentie mogelijk. De jury kan besluiten geen prijzen uit te reiken indien de kwaliteit van de inzendingen onvoldoende is.

Belastingen
Als de winnaar een eigen bedrijf heeft en BTW -plichtig is, stuurt hij een factuur waarbij de BTW bovenop het nettobedrag van €1000,- c.q. €1500,- komt. Het bedrijf van de winnaar is zelf verantwoordelijk voor de afdracht van belastingen en sociale verplichtingen. Te betalen zodra het beeldmateriaal wordt opgeleverd, uiterlijk 3 februari 2020.
Heeft de winnaar geen eigen bedrijf, dan zet Stichting ECO Consult de winnaar op de loonlijst voor een totale loonsom van €1000,- c.q. € 1500,- . ECO Consult draagt dan zorg voor de afdracht van loonbelasting. De genoemde twee bedragen zijn dus bruto-bedragen.

Gebruik van beeldmateriaal en rechten
Als je de prijs wint en de video maakt, zorg er dan voor dat je rechtenvrij beeldmateriaal gebruikt. Een belangrijke voorwaarde bij deze challenge is dat je geen auteursrechten van anderen schendt. Geef in je inzending aan waarom het beeld dat je wilt gaan gebruiken rechtenvrij kan worden ingezet door de pianist (Martin Oei). Door deelname ga je ermee akkoord dat Martin c.q. Stichting ECO Consult je beeldmateriaal onbeperkt mag gebruiken. Het intellectuele copyright blijft bij jou als maker.
Filmbeelden zijn rechtenvrij te gebruiken 50 jaar na openbaring, het zogenaamde naburig recht vervalt na 50 jaar. Beeldrecht op individuele kunstwerken vervalt pas 70 jaar na overlijden van een kunstenaar. Dus een schilderij uit 1945 is weliswaar meer dan 70 jaar oud, maar als de kunstenaar in 1970 is overleden, dan is de afbeelding pas in 2040 rechtenvrij. Maak je eigen opnamen, dan is het beeldrecht van jou en kun je het gebruik ervan overdragen. Indien je een kunstwerk, waar nog rechten aan verbonden zijn, in je eigen creatie gebruikt (en een belangrijke rol in de video geeft), dan is je creatie niet rechtenvrij en kan dus niet gebruikt worden. 

Toelichting op de drie werken van Liszt
1 Wilde Jagd (beschikbaar: €1000,- )
Liszt was een rokkenjager; hij had verschillende relaties en vertrok op jonge leeftijd met de reeds getrouwde Marie d’Ágoult naar Zwitserland. Was de grond in Parijs te heet onder hun voeten? Wilde Jagd is een heftig pianostuk, bij de jacht zou je je zowel de jacht van mannen op vrouwen kunnen voorstellen als de jacht op dieren.

2 Soirées de Vienne Valse-Caprice Nr. 6 (beschikbaar: €1000,- )
Liszt maakte actief deel uit van het uitgaansleven in Parijs. Bij dit vrolijke muziekstuk passen beelden van Franse soirees. De sfeer is opgewekt, galant.

3 Liszt, sonate in B klein (beschikbaar: €1500,- )

De sonate in B klein van Liszt is een doorlopende compositie, van begin tot eind. Daarin gaan snelle en langzame, krachtige en rustige delen in afwisseling met elkaar.
Het bijzondere van dit werk is dat Liszt niet gekozen heeft voor de traditionele sonatevorm. Bij een traditionele sonate is er vaak sprake van 3 delen waarbij het eerste snel is, het tweede deel een langzaam deel en het laatste deel weer snel met pauzes tussen de delen.
Waar Liszt zijn inspiratie vandaan haalde voor dit werk blijft gissen, in de loop der tijd zijn er verschillende verklaringen gegeven

  • – de sonate is een muzikaal portret van de Faust-legende
  • – de sonate gaat over het Goddelijke (Hemelse) en het duivelse (hel)
  • – de sonate weerspiegelt de relatie die Liszt had met de prinses Carolyne von Sayn-Wittgenstein (zijn minnares gedurende 13 jaar en intieme vriendin gedurende een halve eeuw). https://pages.stolaf.edu/music242-spring2014/portfolio/thelisztsonata/  

Dat laatste zou als rode draad kunnen dienen om van daaruit beeldmateriaal te ontwikkelen bij dit werk. We kunnen ons dan de volgende personages voorstellen: Liszt en Carolyne zijn de hoofdpersonen, soms zijn de thema’s van Liszt en Carolyne tegelijkertijd te horen of vlak na elkaar. Momenten waarin Liszt en Carolyne tegelijkertijd of vlak na elkaar te horen zijn duid ik aan met ‘’mix’’ motief. Het is tegelijkertijd zo dat het Liszt-thema in verschillende gedaantes in het stuk verschijnt en dat geldt ook voor Carolyne. We hebben verder het noodlotsmotief, het motief van de eerste 7 maten, waarin wordt aangekondigd dat de beide personages geen gelukkig leven samen gaan leiden.Bij sommige momenten in het muziekstuk lijkt het even alsof het toch nog wel goed gaat komen maar dat blijkt schijn te zijn…Hieronder is vrij gedetailleerd aangegeven waar m.i. de verschillende motieven voorkomen in dit werk. Probeer daar beeldmateriaal bij te maken dat de sfeer van de verschillende motieven het beste weergeeft.
Eerste 7 maten, noodlotsmotief, het gaat slecht aflopen met beide personages, beide personages zullen niet gelukkig met elkaar kunnen leven (0:09- 0:50)
Maat 8-104 mannelijk, de personage Liszt (0:50-3:48)
Maat 105-140 vrouwelijk, Carolyne (3:49-5:29)
Vanaf maat 141 komt weer het Liszt-motief, het is dan vanaf dat moment even een mix (5:29-8:01)
Maat 205- 254 mannelijk, Liszt neemt de overhand (8:02-9:27)
Maat 255 ‘’mix’’ motief (9:27-10:01)
Maat 278 klinkt weer het noodlotsmotief van het begin in de linkerhand (10:01-10:15)
Maat 286 Liszt-motief t/m 296 (10:15-10:36)
Maat 297-310 motief van Carolyne maar in mineur, dramatischer dan de eerste keer (10:36-11:48)
Vanaf maat 311 Liszts motief (11:48-12:44)
Vanaf maat 330 is het alsof de geliefden toch met elkaar verbonden kunnen zijn. (12:45-14:54)
Maat 363 allereerst het motief van Carolyne, daarna is ook het Liszt-motief te horen, er is hier dus sprake van een versmelting tussen de beide personages (14:54-19:10)
Maat 453-459 noodslotsmotief (19:10-19:55)
Maat 460 liszt motief (19:56-22:46)
Vanaf maat 555 noodlotsmotief verschijnt weer in de linkerhand (22:46-23:07)
In maat 569-570 (23:0723:12), maat 573-574 (23:16-23:19) en maat 577-578 (23:23-23:26) is steeds in de linkerhand een deel van het Liszt-thema te horen
Maat 582-599 Liszt-motief (23:31-24:00)
Maat 600-616 Carolyne (24:00-24:58)
Maat 616-672 ‘’mix’’ motief (24:58-27:03)
Maat 673 noodlotsmotief (27:04-27:17)
Maat 682-699 Liszt-motief (27:17-27:38)
Maat 700 Carolyne (27:38-28:16)
Maat 710 thema voor beiden (28:16-29:15)
Maat 729 Liszt-motief (29:15-30:13)
Maat 750 beginmotief, noodlotsmotief en daarna de afsluiting van het stuk (30:13-31:23)