Fortepiano cd, Zefir Records
Click on the images to enlarge them
  

Beethoven/Nieuwenhuizen cd, Zefir Records 
  

on sale at the following locations:
  

Listen to fragments and download my music:
     
—————————————

debut cd
  

on sale at the following locations:
    

Listen to fragments and download my music:
    

———————————————

CD (Beethoven / Nieuwenhuizen) review in Klassieke Zaken NL magazine
Dutch CD review magazine Klassieke Zaken November 2012, page 43. By Jurjen Vis: “Martin Oei, a stable and robust piano personality, we can dxpect to hear a lot more from him in the future. This is really Beethoven and we can only guess what the reasons were that the composer did not finalize this himself”.

VKZ martin oei beethoven nieuwenhuizen
———————————–
Luister Martin Oei BeethovenRecensie
MAART | APRIL 2013

BEETHOVEN, NIEUWENHUIZEN

Pianosonates

Martin Oei (piano)
Zefir Records ZEF 963L. DDD-65′

Uitvoering **** | Registratie ****

De Alkmaarse musicoloog en componist Cees Nieuwenhuizen maakt naam met voltooiingen van werken van Beethoven die onder de handen van de meester in het stadium van verregaande schets zijn blijven steken. Door zijn ingrijpen zagen een vroeg vioolconcert en het Zesde pianoconcert het licht. Onlangs verscheen de Fantasiesonate, ook wel de ‘vroege Pastorale’ (1792), steunend op ‘volledige’ schetsen in het ‘Kafka-manuscript’. Deze sonate gaat vooraf aan de bekende, genummerde pianosonates (vanaf 1793). Het stuk werd op 21 oktober jl. voor het eerst gespeeld door Martin Oei (1996), ondanks zijn prille jaren een evenwichtige, robuuste pianopersoonlijkheid.
De sonate is al helemaal Beethoven en het is gissen naar de redenen waarom de componist niet zelf zijn schetsen heeft uitgewerkt. Nieuwenhuizen trok de stoute schoenen aan. Wel het toppunt van intimiteit na 220 jaar de verbeelding van de meester in goede banen te willen leiden. De tijd zal het leren of de voltooiing doordringt tot in de canon.
Dat Nieuwenhuizen ook zelf als componist zijn nek durft uit te steken pleit voor hem; hij bewijst het met zijn kruidige sonate ’Vuur en sneeuw’ (1984). Hier klinkt een hartstochtelijke Hollandse Janácek. Als toetje het origineel van Für Elise (1822): Für Therese.

Jurjen Vis
————————————————————–
Debut CD review:

Piano World no.2 2011 Dutch newspaper De Gelderlander 3-2011 2011 AD Utrecht 2011:
(Click once on the following articles to enlarge them)